Haber

Doğuş Holding Şirketlerinde Neler Oluyor? Doğuş Oto’nun Doğuş Gayrimenkul Satın Alma Süreci

Geçen yıl İstanbul borsasının yükselişi olay oldu. Bu yükselişe birçok şirket katıldı ve bazıları geride kaldı. Enflasyonun da yüksek olduğu bir ortamda 2022 yılında yatırımcıların ilgisini çeken BİST, zaman zaman yaptığı hisse bazlı haberler ve gündemlerle de dikkat çekiyor. Geçen yılın en karlı şirketlerinden birinin satın alınması da bu açıdan oldukça ilgi çekiciydi.

Borsa İstanbul’da son dönemde yaşanan alım, hisselerde dalgalanma yarattı. Satın almanın başrol oyuncuları, Doğuş Holding bünyesindeki Doğuş Oto (DOAS) ve Doğuş Gayrimenkul (DGGYO) süreçleridir. Ne olduğunu görelim?

Borsa İstanbul’da BİST 100 endeksi geçen yıl yüzde 200’e yakın değer kazandı. Bu değer kazanımında öne çıkan birçok hisse oldu. Bunlardan biri de DOAS yani Doğuş Oto hisseleriydi. Yaklaşık yüzde 400 yükselen hisseler iki kez temettü ödedi. Doğuş Gayrimenkul hisseleri ise daha ılımlı bir hareket sergiledi. Yüzde 100’ün biraz altında fiyatlanan hisselerde sektörel gelişmelerin de payı var elbette.

Gelelim satın alma konusuna; 8 Mart 2023 tarihinde KAP’a yapılan açıklamada, Doğuş Holding şirketlerinden Doğuş Gayrimenkul’ün yüzde 93,65’inin Doğuş Holding’in yüzde 65,5’ine sahip olduğu Doğuş Otomotiv tarafından satın alındığı belirtildi. Şimdi konuşmacılara açıklayalım.

Doğuş Holding’e ait iki şirketten biri diğerini satın alıyordu. Doğuş Otomotiv, son mali tablolarında 7,8 milyar TL kâr elde etti. Doğuş Gayrimenkul ise son çeyreklerde zarar ederken 2022 sonunda 2.6 milyar TL zarar etti. Kısacası otomotiv kârdaydı, emlak zarardaydı.

Alımın detaylarına bakıldığında hisse başına 16,46 TL üzerinden alım yapıldığı görülüyor (8 Mart DGGYO kapanış 21,42 TL, defter değeri 9,25 TL, TO/GG 2,58).

www.kap.org.tr

Satın alma sebebimiz, halihazırda kiracısı olduğumuz Doğuş Gayrimenkul Yatırım Ortaklığı A.Ş.’ye ait gayrimenkullerin, gayrimenkulün gelişimi dikkate alındığında, otomobil markalarımızın operasyonel ve finansal amaçlarına olumlu etki yapacak olmasıdır. Doğuş Otomotiv şirketimizin gayrimenkulleri ile sinerji yaratarak ülkemizdeki gayrimenkul bölünmesini gerçekleştirmektir. Şirketlerimizin büyümesine katkı sağlayacağı öngörülmektedir.

Uzmanlar, işlemin hemen hemen her yıl temettü dağıtan DOAS genel kurulundan önce yapıldığına dikkat çekiyor. Detaylarda kimin kâr ettiği sorgulanır.

Araştırmacı gazetecilerin de ilgisini çeken işlem için ‘Hokus Pokus’ tanımını kullanan Bahadır Özgür, yapılan satın alma işleminin yasal olduğunu ve tüm kurallara uygun olduğunu açıklıyor. Ancak etik araştırmasında, bunu holding içindeki kaynakların transferi olarak yorumluyor. Bu durumda, ‘Aynı hissedar, hem kârı yüksek şirketini hem de yüksek israf eden diğer şirketini satın alırsa, bu, küçük yatırımcıya borcunu ödediği anlamına gelmez mi?’ soruyu sorar.

2018’de yazdığı bir yazıyı hatırlatan Barış Soydan, “Duş Oto, işverenin halka açık şirketi Doğuş GYO’yu 5,1 milyar TL’ye alıyor. Bir otomobil şirketi parasını neden aynı holdingin başka bir şirketini almak için harcasın?” İfadelerini ilk gönderisinde kullanıyor. İkinci paylaşım böyle ?.

Soydan, 2018 yılında T24 ile ilgili yazısında Bahadır Özgür gibi, Doğuş Holding’in patronu Ferit Şahenk’in o yıllardaki kur krizinde uğradığı zararların banka borçlarının yeniden yapılandırılmasını ele alıyor. Garanti BBVA, borsadaki toplam tutarın 8 milyar dolar olması sonrasında eğlence, yeme-içme ve turizm sektörlerindeki yatırımların bankalarla yapılandırıldığını hatırlatıyor.

Metin Yüksel, Paramedya’da satın almayla ilgili yazısında, ‘ce’den cebe’ tanımını yapıyor ve ‘Tuzlu (tuzlu)’ işleminin küçük yatırımcılar için avantajlı olmadığını belirtiyor. Şahenk’in ortak olduğu.

Kaynak: Paramedya

Tüm bu bilgilerden sonra DOAS hissesinin 7 Mart’ta 158 TL’den kapanışının ardından gece KAP’ta yapılan duyurunun ardından 8 Mart’ta 142,20’de bir farkla açılış yaptığı ve ardından günü bir farkla kapattığı görülüyor. sonraki 2 gün boyunca düşüş devam etti.

Alınan DGGYO hisseleri 7 Mart’ta günü 19.49’da kapatırken, DOAS da geceye düşen duyuruyla 8 Mart’ta benzer bir artışla ancak benzer bir boşlukla açılıyor. 9 Mart’ta 21.42’den başlayan tik, teknik boşluğunu doldursa da 10 Mart’ta 25.42’ye kadar çıksa da gün sonuna doğru hala 23.70 civarında hareket ediyor.

Bu satın alma için yorumunuz nedir? Sizce kim karlı? Yorumlarınızı bekliyoruz.

pervarihaber.com.tr

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu